Notaris kiezen

Als je een huis koop, heb je altijd een notaris nodig. De notaris regelt de overdracht van de woning en maakt notariële aktes op. In dit artikel lees je wat een notaris allemaal doet, wat een notaris kost en waar je op moet letten.

Wat doet een notaris?

 

De enige manier om een huis over te dragen is via een notaris. De notaris maakt daarvoor een leveringsakte (ook wel overdrachtsakte of transportakte genoemd) op en een hypotheekakte, in het geval je een hypotheek nodig hebt voor het kopen van het huis.

 

Leveringsakte

 

De leveringsakte is een document waarin wordt vastgelegd dat het eigendom van de woning en grond overgaat van verkoper naar koper. Dat betekent dat jij de nieuwe eigenaar bent van de woning. De notaris maakt de leveringsakte op basis van het eerder getekende koopcontract. De notaris controleert het koopcontract en onderzoekt de achtergronden van zowel de koper als verkoper. Zo controleert de notaris bijvoorbeeld de kadastrale gegevens en of de verkoper wel rechtmatig eigenaar is van de woning en of er geen beslag ligt op de woning. Na het ondertekenen van de leveringsakte, samen met de notaris en de verkopende partij, schrijft de notaris de akte van levering in de registers van het Kadaster.

Hypotheekakte

 

De hypotheekakte is een document waarin wordt vastgelegd dat je nieuwe woning het onderpand is voor de geldverstrekker in ruil voor een hypotheek. Na het onderteken van de hypotheekakte, schrijft de notaris de hypotheekakte in de registers van het Kadaster. De geldverstrekker waarbij jij een hypotheek hebt afgesloten, heeft voor het moment van overdracht het geld voor de koop van het huis overgeschreven naar de rekening van de notaris. De notaris draagt het geld vervolgens over aan de verkopende partij. 

Wie kiest de notaris?

 

Als je een bestaand huis koopt, mag je meestal als koper de notaris kiezen. Bij nieuwbouwwoningen is het meestal al een notaris aangewezen die alle aktes maakt voor het hele project. Dan heb je dus geen invloed op de keuze.

Koop je het huis samen met je partner?

 

Als je samen met je partner een huis gaat kopen, is het belangrijk om afspraken vast te leggen over huis. Wat gebeurt er met het huis als jullie besluiten uit elkaar te gaan of als een van beiden komt te overlijden? Dat zijn niet de leukste onderwerpen om over na te denken als je een huis gaat kopen, maar het is wel belangrijk om hier goede afspraken over te maken. 

 

Getrouwd of geregistreerd partnerschap?

 

Als jullie getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben, is er al veel vastgelegd. Zo zal de woning bij overlijden van een van jullie, automatisch op de naam van de andere partner komen te staan. 

Samenlevingscontract

 

Als jullie niet getrouwd zijn, is het aan te raden om ook een samenlevingscontract door de notaris te laten opmaken. Hierin leg je vast hoe jullie de inkomsten en kosten verdelen, maar ook wat er gebeurt als jullie uit elkaar gaan.

Testament

 

Met alleen een samenlevingscontract ben je nog geen erfgenamen van elkaar. Daarvoor heb je een testament nodig. In een testament kan je laten vastleggen dat het eigendom van het huis na overlijden overgedragen wordt aan je partner. Zonder testament wordt het eigendom automatisch overdragen aan je wettelijke erfgenamen: je ouders, broer of zus. De notaris kan een testament voor jullie laten opmaken.

Wat kost een notaris?

 

De tarieven voor notarissen kunnen flink uiteenlopen. Het is daarom aan te raden om offertes op te vragen bij verschillende notarissen, zodat je de kosten kan vergelijken. Als je een bestaande woning koopt, dan heb je een leveringsakte en een hypotheekakte nodig. Bij een nieuwbouwwoning heb je alleen een hypotheekakte nodig. Reken ongeveer met 500 euro per akte. Daarnaast betaal je ook voor de onderzoekskosten en inschrijvingskosten van de akten in de registers van het Kadaster. Bij een bestaande woning kan je uitgaan van gemiddeld tussen de 1000 en 1500 euro. De kosten voor de notaris zijn deels aftrekbaar bij de belasting.

Tips voor het kiezen van een notaris

  • Kies een notaris in de buurt.

  • Vraag meerdere offertes aan, zodat je kan vergelijken en besparen tot wel 40%. Bijvoorbeeld via zoekuwnotaris.nl. Je ontvangt gratis 4 offertes van geselecteerde professionals in de regio.

  • Let op bijkomende kosten.

  • Let op of de bedragen op offerte inclusief of exclusief BTW zijn.

Logo Huisabc

Huisabc is een onafhankelijke website die jou helpt met het zoeken en kopen van een huis. We bieden artikelen aan met tips en checklists, zodat je weet wat je moet doen. Op Huisabc.nl lees je alles over makelaars, taxateurs, notarissen en hypotheken.

Volg ons

  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook

© Copyright 2021 Huisabc